Koupě, prodej, nebo třeba i darování nemovitosti s sebou nese papírování a přípravy.
Pro toho, pro se s takovou životní situací potká jednou nebo dvakrát za život, to není právě snadná věc. Navíc k tomu patří řízení s katastrálním úřadem. Vlastně jedna z nejdůležitějších součástí celého procesu.
Jaké máte pocity, když v nějaké fázi realitního obchodu dojde na katastr? Obavu, nervozitu, strach nebo naopak jistotu, sebevědomí, či dokonce radost? Jaképak pocity, řekněte si možná. Vždyť se bavíme o právech k nemovitostem, tam emoce nemají co dělat.
To je pravda, ale i když se jedná o administrativní či obchodní úkony, pořád je dělají lidé. Ze zkušenosti vím, že pokud jde o katastr, nervózní pocity převažují. A to může vést k chybám a špatným rozhodnutím. Proto je dobré být vyzbrojen informacemi, správnou mírou asertivity a také procesní znalostí. S tím vším vám pomůže tento článek. Budete se díky němu cítit klidnější a hlavně předejdete zbytečným chybám.
Časový rámec
Hned na začátku je dobré zmínit časový rámec procesu. Není překvapením, že úřady nepracují rychle. V případě katastru nemovitostí to ale má svůj smysl, konkrétně ochranu majitele. Více o tom bude v druhé části tohoto článku. Zde si jen zdůrazněme, že je potřeba vše dobře rozplánovat a počítat s časovými rezervami.
Pro prodávající je časové hledisko důležité nejen z důvodu plánování dalších aktivit s nabytými financemi (pokud jde o investora), nejčastěji proto, aby věděli, od kdy si shánět nové bydlení. Otázka stěhování je stejně důležitá i pro kupujícího - uživatele bytu, který často musí ukončit stávající nájem a rozhodnout se, k jakému okamžiku podat výpověď tak, aby výpovědní doba neuběhla příliš brzo, ale aby ani na druhou stranu zbytečně neplatil nájem za dobu, kdy už je z bytu fakticky vystěhován. Pokud je to investor, bude jej zajímat, na kdy plánovat případné rekonstrukce a shánění nájemce.
Naplánujte si to
Ať už patříte do kterékoliv skupiny nebo třeba jen někomu pomáháte a radíte, doporučuji si sednout a vše v klidu hodit na papír. Začněte s myšlenkou na finální stav, což je například úspěšně pronajatý byt, který kupujete, a sepište si jednotlivé kroky tak, abyste věděli, co následuje po čem, jaké aktivity musíte vykonat, kam se musíte dostavit a kolik času to zabere.
Zjistíte díky tomu, jak je potřeba spěchat a kdy naopak bude času dost, například během zaplombování nemovitosti. Tento čas pak využijete na přípravu dokumentů k převodu energií nebo nájemní smlouvy. Určitě nedoporučuji dělat věci tak, jak přicházejí, a další krok řešit těsně před - pečlivá příprava ušetří čas, peníze i nervy.
Co když nastanou komplikace?
Časová rezerva se také může hodit, pokud se stane nějaká nesrovnalost. Zažil jsem například chybně zapsané příjmení, kvůli kterému se musel v bance nechat přepracovat návrh na vklad zástavního práva - pokud by se tak nestalo, na katastru by mohli celý návrh zamítnout - proto jsme požadovali v bance, aby dokument opravili rovnou, což nás všechny stálo pracovní týden času. Stejný případ prodeje zahrnoval i další předchozí "bitvy" s bankou, kdy bylo potřeba zařídit výmaz bankovní zástavy. Majitelé měli vše v pořádku, ovšem banka chaotickým přístupem natáhla celý proces na dva měsíce. V takové situaci je dobré si předem promyslet, jak se smluvní strany zachovají, pokud něco podobného nastane. Kdo je připraven, nemusí se tolik obávat a má klidnější spaní, ať už se jedná s katastrem, bankou nebo protistranou.
Vklad do katastru - co to je?
Jakoukoliv právní změnu u nemovitosti je nutno vložit do katastru nemovitostí na katastrálním úřadu v podobě návrhu na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí, lidově nazývané prostě návrh na vklad. Návrhy se týkají zpravidla nějakého práva a jeho vzniku, zániku, omezení nebo rozdělení či převodu.
Většinou se jedná o vlastnická, stavební a zástavní práva, kompletní výčet najdete níže. Požádat o změnu může vždy stávající vlastník nemovitosti a každý návrh stojí 2 000 Kč, které se hradí v pokladně na místě, naštěstí to jde i kartou. Platí se za jednotlivou listinu, takže i v případě více návrhů současně (např. zapisujete vlastnické právo a věcné břemeno podle kupní smlouvy), je to stále jeden poplatek.
Pokud však návrhy podáváte v souslednosti na základě více smluv, platíte poplatků více, nejčastěji když např. dochází k prodeji nemovitosti podle kupní smlouvy, a zároveň ke zřízení zástavního práva k zajištění hypotéky podle zástavní smlouvy - uhradíte dvakrát dva tisíce korun.
K návrhu musí být přiložena příslušná smlouva, například kupní. Je to logické - katastr chce mít ověřeno, že existuje nějaký legální podklad ke změn vlastnických práv. (Ačkoliv pravost dokumentů nezkoumá, nicméně správnost ano, proto pozor na překlepy ve jméně, datech apod.) Je-li návrh podáván v elektronické podobě, musíte provést tzv. autorizovanou konverzi smlouvy. A pokud zároveň chcete, aby byl proveden zápis do katastrální mapy, je nutné přiložit geometrický plán.
Návrh na vklad má svůj formulář (podle § 14 zákona č. 256/2013 Sb.), který musí být správně vyplněn. Dokumenty i s příslušnými pokyny najdete zde na stránkách ČUZK, pokud si budete chtít vše zařídit a vyplnit sami. A opět pozor - nesprávně nebo chybně vyplněný formulář může znamenat v horším přípaě zamítnutí návrhu, ovšem uhrazené dva tisíce korun vám už nikdo nevrátí. Pokud využíváte služeb realitního makléře, zpravidla návrh vypracuje a kontroluje advokát a poplatek často za prodávajícího hradí makléř v rámci své provize. Měl by za vás také řešit případné výzvy na doplnění nebo opravy. Podávat se dá návrh také elektronicky datovou schránkou nebo v písemné podobě dopisem.
Při podání návrhu na vklad provádí katastr tzv. zaplombování. O tom více v následujícím článku.
Comments